미국 관찰하기

서양 문명의 특징, 새무엘 헌팅튼

이윤진이카루스 2025. 3. 28. 12:32

서양 문명의 특징.hwpx
0.10MB

 

                                       서양 문명의 특징, 새무얼 헌팅튼

 

보편적 문명의 출현에 대한 세 번째이자 가장 일반적인 논증은, 그 출현을 18세기 이래 계속되고 있는 현대화의 폭넓은 과정의 결과로 본다. 현대화는 산업화, 도시화, 문자해득율과 교육 및 부()와 사회적 동원의 증가하는 수준 그리고 더 복잡하고 다변화된 직업구조를 포함한다. 현대화는 인간이 자신의 환경을 완전히 전대미문의 방식으로 통제하고 형성하는 것을 가능케 한 18세기에 시작된 과학적 지식과 공학적 지식이 엄청나게 확대된 결과이다... 현대화하는 최초의 문명으로서 서양은 현대 문화의 습득을 주도한다. 다른 사회들이 유사한 형태의 교육과 근로, ()와 계급구조를 습득하기 때문에 이 현대 서양 문화가 세계의 보편적 문화가 될 것이라고 논증된다.

 

고전적 유산. 3세대 문명으로서, 서양은 매우 두드러지게 고전 문명을 포함하는 이전 문명들로부터 많은 것을 계승했다. 고전 문명으로 서양이 받은 유산은 그리스 철학과 합리주의(理性主義: rationalism), 로마 법률, 라틴어 그리고 기독교를 포함하여 다수이다.

 

가톨릭과 개신교. 서양의 기독교는, 처음에 가톨릭이었다가 가톨릭과 개신교가 되는데, 역사적으로 서구문명의 단일한 가장 중요한 특징이다. 자체의 최초 1000년 대부분 동안 지금 서구문명으로 알려진 것은 정말로 서양 기독교 세계로 불렸다; 서양 기독교 민족들 사이에 자신들이 터키인들과 무어인들, 비잔틴인들 그리고 다른 사람들과 구분된다는 잘-발달된 공동체 감정이 존재했다; 그리고 서양인들이 16세기에 세계를 정복하기 위하여 해외로 나갔던 것은 금()을 찾아서뿐 아니라 하느님 때문이었다. 종교개혁과 반()-종교개혁 그리고 서양 기독교 세계가 북쪽의 개신교와 남쪽의 가톨릭으로 나뉜 것 또한, 동방 정교에 완전히 결여되고 중남미의 경험으로부터 주로 동떨어진, 서양 역사의 두드러진 특징이다.

 

영적 권위와 세속적 권위의 분리. 서양역사를 통하여 처음에 가톨릭이 그다음에 많은 종파들이 국가와 분리되어 존재했다. 하느님과 시저(Caesar), 교회와 국가, 영적 권위와 세속적 권위는 서양 문화에서 우세한 이원론(二元論: dualism이었다. 오직 힌두 문명에서만 종교와 정치가 또한 그렇게 두드러지게 분리되었다. 이슬람에서 하느님이 최고통치자이다; 중국과 일본에서 최고통치자가 하느님이다; 동방정교에서 하느님이 최고통치자의 하위 동반자이다. 서구문명의 특징을 이루는 교회와 국가의 분리 및 반복되는 충돌은 다른 문명에 존재하지 않았다. 이 권력 분할은 서양에서 자유의 발전에 크게 기여했다.

 

법치. 문명화된 생활에 대한 법률의 핵심성이라는 개념은 로마인들로부터 계승되었다. 중세 사상가들은 자연법이라는 관념을 상술했는데 군주들이 그 관념에 따라서 자신의 권력을 행사해야 되고, 불문법 전통은 영국에서 발전했다. 16 17세기의 절대주의 기간에 법치는 실천되기보다 위반되었지만, 인간의 권력을 어떤 외부의 억제에 종속시킨다는 관념은 지속되었다: “왕은 만민 위에 있지만 하느님과 법의 아래 있다.” 법치의 전통으로 인하여 전횡적 권력 행사에 대항하여 사유재산권을 포함하는 헌법주의와 인권보호에 초석이 놓였다. 대부분의 다른 문명에서 법률은 사상과 행동을 형성하는 데서 중요성이 훨씬 떨어지는 요인이었다.

 

사회적 다원성. 역사적으로 서양사회는 고도로 다원적이었다. 도이치(Deutsch)가 지적하는 바와 같이, 서양에서 특징적인 것은 혈연이나 결혼에 근거하지 않은 다양한 자주적 단체들이 발흥하여 지속하는 것이다.” 6~7세기에 시작하여, 이 단체들은 처음에 수도원과 수도회, 그리고 상공인 조합들(guilds)을 포함했지만, 나중에 확장되어 유럽 여러 지역에서 다양한 다른 연합체와 협회를 포함하게 되었다. 연합체적 다원성은 계급적 다원성에 의하여 확충되었다. 대부분의 서유럽 협회들에 비교적 강력하고 자주적인 귀족계급과 중추적 소작농, 그리고 작지만 중요한 상인과 무역계급이 포함되었다. 봉건 귀족층의 힘은, 절대주의가 대부분의 유럽국가에서 견고한 뿌리를 내릴 수 있는 한계를 제한하는 데서 특히 중요했다. 이 유럽의 다원성은 같은 시대에 러시아, 중국, 오토만 제국, 그리고 다른 비-서양적 사회에 존재했던 시민사회의 결여, 귀족층의 허약성, 중앙집권적 관료 제국의 권력과 극명하게 대조를 이룬다.

 

대의체제. 사회적 다양성은 사유지와 의회, 그리고 귀족층과 사제들, 상인들과 다른 단체들의 이익을 대변하는 다른 제도들을 일찍 낳았다. 이 체제들은 현대화 과정에서 현대 민주주의의 제도들로 진화하는 대의 형태를 제공하였다. 몇몇 사례에서 이 체제들은 절대주의 기간에 폐지되거나 그 권한이 크게 제한되었다. 그러나 심지어 저런 일이 발생했을 때도 그 체제들은 프랑스에서처럼 부활하여 정치참여 확대를 위한 수단을 제공할 수 있었다. 당시 어떤 다른 문명도 천 년 동안 펼쳐진 대의체제와 비견될 수 있는 유산을 지니지 못했다. 지방 수준에서도 또한, 9세기경에 시작하여 이탈리아의 도시에서 자주-정부를 위한 운동이 발달하여 그 후 북쪽으로 퍼졌는데 주교들과 지방 귀족 및 다른 높은 귀족들에게 강요하여 시민들과 권력을 나누어 갖도록 하였고 결국 시민들에게 자주 완전히 굴복했다.” 국가적 수준에서 대의체제는 그렇게 지방 수준에서 어느 정도 자주성에 의하여 그렇게 확충되었는데 세계의 다른 지역에서 그 대의체제가 모방되지 않았다.

 

개인주의. 위에 언급된 서양 문명의 특징 중 많은 특징이 문명화된 사회 가운데서 독특한 개인주의의 의미와 개인적 권리 및 자유라는 전통을 출현시키는 데 기여했다. 개인주의는 14~15세기에 발전하였고 개인적 선택권의 ㅡ 도이치(Deutsch)로미오와 줄리엣 혁명이라고 지칭한 ㅡ 수용은 17세기경 서양에서 주류였다. 심지어 모든 개인에 대한 동등한 권리 주장도 ㅡ 영국에서 가장 가난한 사람도 가장 부유한 사람만큼 잘 살 삶을 지니고 있다ㅡ 보편적으로 수용되지는 않았어도 언명되었다. 개인주의는 20세기 문명들 사이에서 서양의 특징적 지표로 남는다. 50개국에서 채집한 유사한 표본을 포함하여 분석하는 연구에서, 상위 20개국이 개인주의에서 최고점수를 기록하였는데 포르투갈을 제외한 모든 유럽 국가들이 포함되고 이스라엘이 포함되었다. 개인주의와 집단주의를 상호 교차하여 연구한 또 다른 보고서의 저자는 다른 곳에서 집단주의가 우세한 것에 비교하여 서양에서 개인주의가 우세한 점을 유사하게 강조하였고 서양에서 매우 중요한 가치는 다른 곳에서 매우 하찮다고 결론을 내렸다. 서양인들과 비서양인들 모두 개인주의를 서양의 핵심적 특징으로 반복해서 지적한다.

 

유럽 언어들. 언어는 한 가지 문화를 지닌 국민을 다른 문화를 지닌 국민들과 구분하는 요인으로서 종교에만 부차적이다. 서양에는 많은 언어가 있다는 점에서 다른 문명과 다르다. 일본어, 힌디어, 중국표준어, 러시어아, 심지어 아랍어도 그들 문명의 핵심 언어로서 인정된다. 서양은 라틴어를 계승했지만, 다양한 민족들이 출현했고 그 민족들과 함께 민족 언어가 느슨하게 무리를 지어 로망스어와 게르만어라는 넓은 범주로 갈렸다. 16세기경 이 언어들은 일반적으로 동시적 형태를 띠었다.

ㅡ 새무엘 헌팅턴(Samuel P. Huntington), 문명충돌과 세계질서의 재구성(The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order”, 68-72쪽 ㅡ

 

The third and most general argument for the emergence of a universal civilization sees it as the result of the broad processes of modernization that have been going on since the eighteenth century. Modernization involves industrialization, urbanization, increasing levels of literacy, education, wealth, and social mobilization, and more complex and diversified occupational structures. It is a product of the tremendous expansion of scientific and engineering knowledge beginning in the eighteenth century that made it possible for humans to control and shape their environment in totally unprecedented ways... As the first civilization to modernize, the West leads in the acquisition of the culture of modernity. As the other societies acquire similar patterns of education, work, wealth, and class structure, the argument runs, this modern Western culture will become the universal culture of the world.

The Classical legacy. As a third generation civilization, the West inherited much from previous civilizations, including most notably Classical civilization. The legacies of the West from Classical civilization are many, including Greek Philosophy and rationalism, Roman law, Latin, and Christianity.

Catholicism and Protestantism. Western Christianity, first Catholicism and then Catholicism and Protestantism, is historically the single most important characteristic of Western civilization. During most of its first millenium, indeed, what is now known as Western civilization was called Western Christendom; there existed a well-developed sense of community among Western Christian peoples that they were distinct from Turks, Moors, Byzantines, and others; and it was for God as well as gold that Westerners went out to conquer the world in the sixteenth century. The Reformation and Counter-Reformation and the division of Western Christendom into a Protestant north and a Catholic south are also distinctive features of Western history, totally absent from Eastern Orthodoxy and largely removed from the Latin American experience.

Separation of spiritual and temporal authority. Throughout Western history first the Church and then many churches existed apart from the state. God and Caesar, church and state, spiritual authority and temporal authority, have been a prevailing dualism in Western culture. Only in Hindu civilization were religion and politics also so distinctly separated. In Islam, God is Caesar; in China and Japan, Caesar is God; in Orthodoxy, God is Caesar's junior partner. The separation and recurring clashes between church and state that typify Western civilization have existed in no other civilization. This division of authority contributed immeasurably to the development of freedom in the West.

Rule of law. The concept of the centrality of law to civilized existence was inherited from the Romans. Medieval thinkers elaborated the idea of natural law according to which monarchs were supposed to exercise their power, and a common law tradition developed in England. During the phase of absolutism in the sixteenth and seventeenth centuries the rule of law was observed more in the breach than in reality, but the idea persisted of the subordination of human power to some external restraint: "Non sub homine sed sub Deo et lege." The tradition of the rule of law laid the basis for constitutionalism and the protection of human rights, including property rights, against the exercise of arbitrary power. In most other civilizations law was a much less important factor in shaping thought and behavior.

Social pluralism. Historically Western society has been highly pluralistic. As Deutsch notes, what is distinctive about the West "is the rise and persistence of diverse autonomous groups not based in blood relationship or marriage." Beginning in the sixth and seventh centuries, these groups initially included monasteries, monastic orders, and guilds, but then expanded to include in many areas of Europe a variety of other associations and societies. Associational pluralism was supplemented by class pluralism. Most Western European societies included a relatively strong and autonomous aristocracy, a substantial peasantry, and a small but significant class of merchants and traders. The strength of the feudal aristocracy was particularly significant in limiting the extent to which absolutism was able to take firm root in most European nations. This European pluralism contrasts sharply with the poverty of civil society, the weakness of the aristocracy, and the strength of the centralized bureaucratic empires which simultaneously existed in Russia, China, the Ottoman lands, and other non-Western societies.

Representative bodies. Social pluralism early gave rise to estates, parliaments, and other institutions to represent the interests of the aristocracy, clergy, merchants, and other groups. These bodies provided forms of representation which in the course of modernization evolved into the institutions of modern democracy. In some instances these bodies were abolished or their powers were greatly limited during the period of absolutism. Even when that happened, however, they could, as in France, be resurrected to provide a vehicle for expanded political participation. No other contemporary civilization has a comparable heritage of representative bodies stretching back for a millenium. At the local level also, beginning about the ninth century, movements for self-government developed in the Italian cities and then spread northward "forcing bishops, local barons and other great nobles to share power with the burghers, and in the end often yield to them altogether." Representation at the national level was thus supplemented by a measure of autonomy at the local level not duplicated in other regions of the world.

Individualism. Many of the above features of Western civilization contributed to the emergence of a sense of individualism and a tradition of individual rights and liberties unique among civilized societies. Individualism developed in the fourteenth and fifteenth centuries and acceptance of the right of individual choice - what Deutsch terms "the Romeo and Juliet revolution" - prevailed in the West by the seventeenth century. Even claims for equal rights for all individuals - "the poorest he in England has a life to live as much as the richest he" - were articulated if not universally accepted. Individualism remains a distinguishing mark of the West among twentieth-century civilizations. In one analysis involving similar samples from fifty countries, the top twenty countries scoring highest on the individualism index included all the Western countries except Portugal plus Israel. The author of another cross-cultural survey of individualism and collectivism similarly highlighted the dominance of individualism in the West compared to the prevalence of collectivism elsewhere and concluded that "the values that are most important in the West are least important worldwide." Again and again both Westerners and non-Westerners point to individualism as the central distinguishing mark of the West.

European languages. Language is second only to religion as a factor distinguishing people of one culture from those of another. The West differs from most other civilizations in its multiplicity of languages. Japanese, Hindi, Mandarin, Russian, and even Arabic are recognized as the core languages of their civilizations. The West inherited Latin, but a variety of nations emerged and with them national languages grouped loosely into the broad categories of Romance and Germanic. By the sixteenth century these languages had generally assumed their contemporary form.