칼포퍼 원전+번역문

칸트는 불우한 유년기를 어떻게 극복했는가

이윤진이카루스 2023. 6. 15. 12:02

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                  칸트는 불우한 유년기를 어떻게 극복했는가?

 

그러나 칸트 자신은 계몽사조의 사상을 어떻게 기술(記述)하는지 살펴보자:

 

계몽사조는 스스로 부과한(self-imposed) 보호 상태로부터... 외부의 지도 없이 자신의 지성을 사용하지 못하는 상태로부터 사람을 해방시키는 것이다. 그 보호 상태가 지성의 부족에 기인하는 것이 아니라 자신의 지성을 지도자의 도움 없이 사용하는 용기나 결심의 부족에 기인한다면 그런 보호 상태를 나는 스스로 부과한이라고 부른다. Sapere aude! 당신 자신의 지성을 과감하게 사용하라! 이것이 계몽사조의 전쟁 구호이다.

 

칸트는 여기서 매우 개인적인 것을 말하고 있다. 그것은 자기 자신의 생애의 일부이다. 빈곤에 가까운 환경 속에서와, 경건주의의 편협한 관점 속에서 엄격한 독일식 청교도주의의 양육되어, 그 자신의 삶은 지식을 통한 해방의 역사였다. 나중에 그는 자신의 보호 상태인 자신이 유년기의 노예상태라고 불렀던 것을 공포로써 회상하곤 했다. 사람들은 그의 전체 생애를 지배한 주제는 정신적 자유를 위한 투쟁이었다고 말할 수 있을 것이다.

칼 포퍼, “추측과 논박, 과학적 지식의 성장”, 1989, 177

 

But let us see how Kant himself describes the idea of the Enlightenment:󰊙

 

Enlightenment is the emancipation of man from a state of self-imposed tutelage... of incapacity to use his own intelligence without external guidance. Such a state of tutelage I call 'self-imposed' if it is due, not to lack of intelligence, but to lack of courage or determination to use one's own intelligence without the help of a leader. Sapere aude! Dare to use your own intelligence! This is the battle-cry of the Enlightenment.

 

Kant is saying something very personal here. It is part of his own history. Brought up in near poverty, in the narrow outlook of Pietism - a severe German version of Puritanism - his own life was a story of emancipation through knowledge. In later years he used to look back with horror to what he called󰊚 'the slavery of childhood', his period of tutelage. One might well say that the dominant theme of his whole life was the struggle for spiritual freedom.