습작시

외로운 자에게

이윤진이카루스 2010. 8. 2. 08:21

There never will be or can be a completely abstract or even a predominantly abstract society - no more than a completely rational or even a predominantly rational society. Men still form real groups and enter into real social contacts of all kinds, and try to satisfy their emotional social needs as well as they can. But most of the social groups of a modern open society (with the exception of some lucky family groups) are poor substitutes, since they do not provide for a common life. And many of them do not have any function in the life of the society at large...  Personal relationships of a new kind can arise where they can be freely entered into, instead of being determined by the accidents of birth; and with this, a new individualism arises. Similarly, spiritual bonds can play a major role where the biological or physical bonds are weakened; etc.

 

                 - Karl Popper, 'The Open Society and Its Enemies' -

 

 

 

 

빛나던 것이 색깔을 잃어버리듯

장점의 빛이 바래는 것은

세상이 몇 가지 특성으로 살기에

너무 넓기 때문이다.

 

외로운 자는 그림자를 보라,

어두운 족적 속에서 피어나는

수많은 눈물자국을.

기억에서 지웠다고,

눈물은 이제 그만이라고

태양에게 소리친 것이 언제인가?

사회는 급격히 추상화 되어도

유전인자는 그대로 움추리며

애무의 기억을 더듬는데

완벽한 추상의 세계가 가능한가.

 

하늘에서 해가 이글거리듯

가슴에서 뇌로 통한 신경다발은

고독의 역사를 빨아들인다.

추기경은 마지막에 호흡이 어려워

보좌신부가 이제 편안히 가도록

하느님에게 기도했다는데

비밀은 추기경이 가지고 갔다.

 

죽음의 골짜기까지 동행하는 존재는

살과 피로 이루어진 생명이 아니고

대화를 주고받을 수 있는 영혼이기에

임은 하느님을 주인으로 삼았겠지,

말을 들어주는 존재를 창조했겠지.

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