II장: 앵글로-미국인의 근원 - I부
요약
민족의 사회적 상황과 민족의 법률을 이해하기 위한 민족의 근원 알기의 유용성-한 위대한 민족의 시발점이 분명하게 관찰될 수 있는 유일한 국가인 미국- 어떤 면에서 영국령 미국으로 이민한 모든 사람들은 유사한가-어떤 면에서 그들은 달랐던가-신세계의 해안에 상륙했던 모든 유럽인들에 적용될 수 있는 언급-뉴잉글랜드의 식민지화-최초의 뉴잉글랜드 주민의 원초적 특성-그 주민들의 상륙-그 주민들의 최초 법률-그 주민들의 사회 계약-유태인 입법으로부터 빌려온 형법-신앙적 열정-공화 정신-종교 정신의 자유정신과의 긴밀한 결합-앵글로-미국인의 근원과 그들의 미래 상황과 관련한 그 근원의 중요성.
인간이 태어난 이후 그 유년기는 어린 시절의 고통이나 쾌락 속에서 모호하기 지나간다. 인간이 성장함에 따라서 세상을 그를 받아들이고 그가 청년이 되면 그는 동료들과 교류한다. 그때 그는 최초로 연구의 대상이 되고 그가 성년이 되고나서 악행과 미덕의 씨앗이 당시에 형성된다고 상상된다. 이것은, 내가 틀리지 않는다면, 큰 실수다. 우리는 보다 먼 곳에서 시작해야 한다; 우리는 엄마의 품속에서 아기를 관찰해야 한다; 우리는 외부 세계가 아기의 정신의 어두운 거울에 비추는 최초의 모습들을 보아야 한다; 아기가 목격하는 최초의 사건들; 우리가 아기의 삶을 다스릴 편견, 버릇, 그리고 열정을 이해하려면 우리는 사고의 잠자는 능력을 일깨우고 아기의 초창기 노력을 돕는 최초의 말을 들어야 한다. 인간의 전체 모습은, 말하자면, 아이의 요람 안에서 목격될 수 있다.
국가의 성장은 이것과 유사한 것을 제시한다: 국가는 자체의 근원에 관한 몇 가지 흔적을 모두 지닌다; 그리고 국가의 탄생에 동반하여 국가의 흥성에 기여했던 상황은 국가 존재의 전체 기간에 영향을 미친다. 우리가 국가의 요소들로 돌아가서 국가의 역사에 관한 가장 오래된 기념비들을 조사할 수 있다면 나는 우리가 편견, 습관, 지배적인 열정, 그리고 요컨대 국민적 특성이라고 불리는 것을 구성하는 모든 것의 시원적 원인을 발견할 수 있다는 데 의심하지 않는다; 그렇다면 우리는 유행하는 삶의 방식과 대조를 지금 이루는 듯이 보이는 어떤 관습에 대한 설명을 틀림없이 발견한다; 확립된 원칙들과 갈등을 일으키는 법률들에 대한; 그리고 우리가 때때로 보기에 천장에 매달려 있으면서 아무 것도 떠받치지 못하는 부서진 쇠사슬의 조각들처럼, 사회의 여기저기에서 마주칠 수 있는 황당무계한 의견들에 대한. 이것은 아마도 어떤 민족들의 운명을 설명할지도 모르는데 그 민족들은 미지의 힘에 의하여 자기들이 알지 못하는 종말로 운송되는 듯이 보인다. 그러나 지금까지 이런 연구에 관한 사실이 부족했다: 연구 정신은 사회의 후기에 사회에서 나타났을 따름이다; 그리고 마침내 사회가 자신의 근원을 연구했을 때 시간은 이미 그 근원을 가렸거나 무지와 자만이 진실을 은폐하는 설화들로 그 근원을 장식했다.
미국은 사회의 자연적이고 고요한 성장을 목격하는 것이 가능했고 주(州)들의 근원이 주(州)들의 미래에 끼친 영향이 분명하게 구분될 수 있는 유일한 나라이다. 유럽의 민족들이 신세계에 상륙했던 기간에 그 민족들의 민족적 특성들은 이미 완벽하게 형성되었다; 그 민족들 각각은 자체의 생김새를 가지고 있었다; 그리고 그 민족들이 자신들을 연구하도록 유도되는 문명의 단계에 이미 도달했기 때문에 그 민족들은 자신들이 지닌 견해에 대한, 자신들의 예절에 대한, 그리고 자신들의 법률에 대한 충실한 그림을 우리에게 전달했다. 16세기의 사람들은 우리의 동시대인들처럼 우리에게 거의 잘 알려져 있다. 미국은, 결과적으로, 초창기 시대의 무지나 무례함이 우리의 연구로부터 숨겼던 현상들을 환하게 드러낸다. 미국의 주(州)들이 지닌 요소들을 정확하게 알도록 그 주(州)들이 세워졌던 때에 충분히 가깝고 동시에 그 요소들의 결과 중 몇 가지를 판단하기에는 그 기간으로부터 충분히 떨어져서, 우리 시대의 사람들은 선조들보다 더 멀리 연속적인 인간사를 들여다 볼 운명을 지닌 듯이 보인다. 섭리는 우리의 선조들이 지니지 않았던 횃불을 우리에게 제공하여 우리는 과거의 어둠이 우리의 선조들로부터 숨겼던 세상의 역사 속에 있는 근본적인 원인들을 감지할 수 있었다. 우리가 미국의 사회적 및 정치적 상황을 신중하게 조사한다면, 미국의 역사를 연구한 후에, 우리는 견해나, 관습이나, 법률이나 심지어 사건이 그 민족의 근원을 통하여 설명되지 않을 기록으로는 남아있지 않다고 철저히 확신할 것이다. 이 책의 독자들은 현재의 장(章)에서 뒤이을 모든 것의 씨앗과 거의 전체 저술의 핵심을 발견할 것이다.
다양한 시기에 지금은 미국 연맹이 뒤덮은 영토를 점령하게 되었던 이민자들은 많은 면에서 서로 달랐다; 그들의 목표는 동일하지 않아서 그들은 다른 원칙들을 토대로 스스로 다스렸다. 그러나 이 사람들에게는 어떤 공통적 특징이 있어서 그들 모두는 유사한 상황에 처했다. 언어의 결속은 아마도 인류를 결합시킬 수 있는 가장 강력하고 가장 지속적인 것이다. 모든 이민자들은 언어가 동일했다; 그들은 모두 동일한 민족으로부터 나온 분파였다. 여러 세기 동안 파벌의 갈등으로 동요하고 모든 파벌이 반대로 법률의 보호 하에 놓여야 했던 나라에서 태어나, 그들이 받은 정치적 교육은 이 무례한 교육 장소에서 완성되어서 그들은 유럽의 다른 동시대인들보다 권리에 대한 개념 및 참된 자유의 원칙에 정통했다. 그들이 최초로 이주했을 때 자유로운 제도들에 대한 생산적인 씨앗인 행정교구(parish) 제도는 영국인들의 습관에 깊이 뿌리박고 있었다; 그리고 그 제도와 함께 국민주권이라는 원칙이 튜더왕조의 핵심에 도입되었다.
기독교 세계를 동요시켰던 종교분쟁은 당시 만연했다. 영국은 이 새로운 질서 로 저돌적으로 맹렬하게 뛰어들었다. 영국인들의 특성은 항상 차분하고 사색적이었는데 논쟁적이고 근엄해졌다. 지적(知的) 논쟁으로 말미암아 일반적인 지식이 증가했고 정신은 심층적 교양을 받았다. 종교가 토론의 화제가 되는 동안 사람들의 도덕성은 개혁되었다. 이 모든 국민적 특징들은 대서양의 반대편 해안에서 새로운 주거지를 찾게 되었던 저 모험가들의 모습에서 다소 찾아볼 수 있다.
우리에게 나중에 되돌아 갈 기회가 있겠지만 또 다른 언급은 영국인들뿐만 아니라 연속적으로 신세계에 발을 디딘 프랑스인, 스페인인, 그리고 모든 유럽인들에게도 적용될 수 있다. 이 모든 유럽인 식민지들은 완벽한 민주주의의 발전이 아니라면 완벽한 민주주의의 요소들을 포함하고 있었다. 두 가지 원인이 이 결과를 낳았다. 조국을 떠나자마자 이민자들에게는 일반적으로 다른 사람에 대한 우월감이 없었을 것이다. 행복하고 권력이 있는 사람들은 유배와 같은 이민의 길을 떠나지 않으며, 사람들 가운데는 가난과 불행보다 더 확실한 평등 보장은 없다. 그러나 지위가 높은 사람들도 정치적인 싸움이나 종교적 싸움으로 인하여 미국으로 쫓겨 간 일이 여러 번 있었다. 신분의 계층을 확립하기 위하여 법률이 제정되었다; 그러나 곧 미국 땅이 지역적 귀족정치에 반대한다는 것이 밝혀졌다. 다루기 힘든 땅을 가꾸기 위해서는 땅의 소유자 자신이 부단하고도 관심을 가지고 노력하는 일이 필수적이었다; 그리고 토지가 준비되었을 때 그 소출은 지주와 농부를 동시에 부자로 만들기에는 불충분하다는 것이 밝혀졌다. 그리하여 토지는 자연히 작은 부분으로 분할되었는데 그 작은 토지를 소유자들이 스스로 경작했다. 토지는 귀족제도의 토대였고 귀족제도는 자체를 지원하는 토지에 매달렸다; 왜냐하면 귀족제도가 설립되는 것은 특권 만에 의해서가 아니요 태생에 의해서도 아니고 세세대대로 물려받은 토지재산에 의해서이기 때문이다. 하나의 국가는 거대한 재산과 동시에 극단적인 가난을 제시할 수 있을 것이지만 그 재산이 토지에 기인하는 것이 아니라면 귀족제도는 없고 다만 부유층과 빈곤층이 있다.
모든 영국인 식민지들은 당시 정착기에는 유사점이 더 컸다. 그 식민지들 모두는 처음부터 성장을 이룰 운명인 듯했지만 귀족주의적 자유의 성장이 아니라, 세계의 역사가 아직 완벽한 사례를 제공하지 않은 중간층과 하층이 향유하는 자유의 성장이었다.
이 일반적인 균일성 가운데서도 그러나 몇 가지 두드러진 차이점이 구분될 수 있었는데 그 차이점을 지적할 필요가 있다. 앵글로-미국인 가족에서는 두 개의 가지가 구분될 것인데 그 가지는 지금까지 완전히 섞이지 않고 성장했다; 한 가지는 남쪽에서, 다른 한 가지는 북쪽에서.
버지니아는 최초로 영국인 식민지를 받아들였다; 이민자들은 버지니아를 1607년에 소유했다. 금광과 은광이 국부(國富) 근원이라는 개념은 당시 유럽에서 특이하게 우세했다; 치명적인 망상이, 전쟁과 악법이 겹쳐서 미치는 영향보다, 그 망상에 사로잡힌 국가들을 더 가난하게 만들었고 미국에서 더 많은 인명을 앗아갔다. 버지니아로 보내진 사람들은 돈도 없고 인격도 없이 금을 쫓는 사람들이자 모험가들이었는데 그들이 지닌 사납고 들뜬 정신으로 인하여 막 태어난 식민지를 위험했고 그 식민지의 발전은 불안정했다. 장인들과 농업전문가들은 나중에 도착했다; 그리고 그들이 비록 더 도덕적이고 질서 있는 사람들이었다 할지라도 결코 영국의 하층 계급에서 벗어나지는 않았다. 이 새로운 정착촌의 토대에 방향을 제시하는 데는 고상한 개념들이나 지성적 제도가 없었다. 노예제도가 도입되고 식민지가 막 세워졌고 이것이 미국 남부의 특성, 법률, 그리고 모든 미래의 모습에 엄청난 영향을 끼친 주요 상황이었다. 노예제도는 우리가 나중에 밝힐 바와 같이 노동을 치욕스럽게 한다; 노예제도는 사회에 태만을 소개하고 태만과 함께 무지와 자만심, 사치와 고통을 소개한다. 노예제도는 정신력을 약화시키고 인간 활동을 마비시킨다. 노예제도의 영향은 영국인들의 특성과 결합하여 남부 주(州)들의 삶과 사회적 상황을 설명한다.
북부에서는 동일한 영국적 기반이 정반대 특성의 색조에 의하여 수정되었다; 그리고 여기서 나는 다소 세밀하게 설명할 수 있을 것이다. 미국의 사회적 이론의 토대를 구성하는 두세 가지 주요 개념들은 처음에 북부 영국 식민지들 안에서 뉴잉글랜드 주(州)들로 표시되어 결합되었다. 뉴잉글랜드의 원칙들은 처음에 이웃 주(州)들로 퍼져나갔다; 그 다음에 그 원칙들은 계속해서 더 먼 주(州)들로 전해졌다; 그리고 마침내 그 원칙들은 미국연맹에 퍼졌다. 그 원칙들은 지금 영향력을 전 미국에 걸친 한계를 넘어 확대한다. 뉴잉글랜드의 문명은 언덕 위에 켜진 등댓불과 같았는데 여러 곳에 빛을 퍼뜨린 다음에 먼 지평선까지 타오르며 물들인다.
뉴잉글랜드의 기반은 새로운 광경이었고 그 기반을 둘러싼 모든 상황은 특이하고 독창적이었다. 대부분의 식민지들은 처음에 고국으로부터 궁핍과 죄를 지어 쫓긴 교육을 받지 못하고 재산이 없는 사람들의, 혹은 탐욕스러운 투기꾼이나 모험가들의 거주지였다. 몇몇 정착촌들은 심지어 그렇게 명예로운 시작을 자랑할 수도 없었다; 세인트 도밍고(St. Domingo)는 해적들에 의하여 설립되었다; 그리고 영국의 법정은 처음에 호주에 사람들을 공급했다.
뉴잉글랜드의 해안에 발을 디딘 정착민들은 모두 자신들의 고국에서는 보다 자주적인 계층에 속했다. 미국 땅에서 그들이 연합함으로써 귀족도 아니고 평민도 아니요, 부자도 아니요 가난한 자도 포함하지 않는 사회의 특이한 현상이 즉각적으로 나타났다. 이 사람들은 자신들의 숫자와 비례하여 당시 유럽 국가에서 발견될 수 있는 것보다 더 큰 지능을 지니고 있었다. 단 하나의 예외도 없이 모든 사람이 훌륭한 교육을 받았으면 그들 중 많은 사람들은 재능과 교양으로 유럽에서 유명했다. 다른 식민지들은 가족이 없는 모험가들에 의하여 설립되었다; 뉴잉글랜드의 이주자들은 질서와 도덕성의 최고 요소들을 가지고 왔다 - 그들은 아내와 자식들을 동반하고 황무지에 상륙했다. 그러나 그들을 가장 뚜렷하게 구분했던 것은 그들의 임무가 지닌 목표였다. 그들에게는 필연적으로 고국을 떠나야 할 의무가 없었다; 그들이 버리고 온 사회적 위치는 귀중한 것이었고 그들의 생계수단은 보장되어 있었다. 또한 그들은 자신의 환경을 개선하거나 자신들의 재산을 증식시키기 위하여 대서양을 건넌 것은 아니었다; 고국의 편안함으로부터 그들을 불러낸 사명은 지적(知的)인 것이었다; 그리고 이주를 하여 불가피한 고통과 마주치면서 그들의 목표는 아이디어로 승리하는 것이었다.
이민자들, 혹은 그들이 합당하게 자신들을 지칭하는 바와 같이 순례자들(Pilgrims)은 그 원칙의 엄격함이 그들에게 청교도(Puritans)라는 명칭을 얻게 한 성공회의 일파에 속했다. 청교도주의는 종교적 교설이었을 뿐만 아니라 여러 가지 면에서 가장 절대적인 민주주의적이자 공화적인 이론들과 일치했다. 청교도주의에 대한 가장 위협적인 적을 자극했던 것은 이 노선이었다. 고국 정부에 의하여 박해를 받고 그들 자신이 고수하는 노선들의 엄격함에 반대하는 사회의 관습에 질린 채 청교도들은 자신들의 견해에 따라서 살 수 있고 자유롭게 하느님을 숭배할 수 있는 어떤 조악하고도 사람들이 자주 찾지 않는 곳을 구하려고 앞으로 나아갔다.
몇 가지 인용구가, 우리가 그들에 대하여 말할 수 있는 모든 것보다 이 신성한 모험들의 정신에 대하여 더 설명을 할 것이다. 정착 초기의 역사가인 나다니엘 모튼(Nathaniel Morton)은 그리하여 자신의 주제를 다음과 같이 펼친다:
“존경하는 독자들, - 하느님의 은혜로운 시혜를 글로 표현하는 것을 하느님의 선함의 저 수많은 기억 가능하고 특수한 징표를 그렇게 많이 경험한 사람들의 직속 후계자들에게, 즉 뉴잉글랜드에서 이 농장을 최초로 시작한 사람들에게 특별히 부과된 의무로서 나는 얼마동안 간주했다; 다른 방식으로 뿐만 아니라 성경에서도 그렇게 풍부하게 그것에 대하여 그렇게 많은 유인책을 가지고. 그러므로 우리는 우리가 본 것과 선조가 우리에게 말한 것 (시편 78편 3, 4절)을 자손에게 숨기지 않을 것이고 미래의 세대에게 주님에 대한 찬양을 보일 것이다; 특히 하느님의 하인인 아브라함의 씨앗과 하느님이 선택하신 야곱의 자식들 (시편 105편 5, 6절)은 뉴잉글랜드의 시작과 발전에서 하느님의 놀라운 기적과 하느님의 말씀하시는 기적과 심판을 기억할 것이다; 이 황야에 어떻게 하느님이 포도넝쿨을 가져왔는지; 하느님이 어떻게 이교도를 몰아내고 포도넝쿨을 심었는지; 어떻게 하느님이 포도밭을 만드시고 포도넝쿨이 깊이 뿌리내리도록 했는지; 그리고 어떻게 포도넝쿨이 땅을 채웠는지 (시편 80편 8, 9절). 그리고 비단 그럴 뿐만 아니라 하느님이 당신의 힘으로 당신의 성스러운 주거지에 당신의 민족을 인도하사 귀중한 성서의 기쁨과 관련하여 당신이 물려준 산에 그들을 심었는지: 그리고 특히 하느님이 받아야 할 사람들에게 모든 영광을 내릴 것인지; 그래서 또한 이 행복한 업적의 도구이자 시작이었던 저 축복받은 성인(聖人)들의 이름에 영광의 빛이 내리기를.”
이 첫 구절을 자발적인 종교적 경외감 없이 읽는다는 것을 불가능하다; 이 첫 구절은 고대 성경의 향취를 내뿜는다. 저자의 성실성은 자신의 언어력을 높인다. 저자의 눈에는 바다를 넘어 행운을 추구하기 위하여 나아갔던 단지 모험가들의 파벌이었던 무리는 독자들이 보기에 섭리에 의하여 운명의 해안에 퍼진 위대한 민족의 씨앗으로 보인다. 그리하여 저자는 최초의 순례자들의 출발에 대한 서술을 계속한다: - “그리하여 그들은 매혹적이고 쾌척한 레이덴(Leyden) 시를 떠났는데 그들은 그 도시에서 11년 이상을 살았다; 그러나 그들은 자신들이 순례자와 그곳에서는 나그네라는 것을 알고 있었으며 이런 것들을 고려한 것이 아니라 자신들의 눈을 들어 자신들의 가장 귀중한 나라인 하늘나라를 보았는데 그 하늘나라에서 하느님은 그들을 위하여 도시를 준비했고 (히브리서 11장, 16절) 하늘나라 안에서 하느님은 그들의 영혼은 안정시켰다. 그들이 델프스-헤이븐(Delfs-Haven)에 왔을 때 그들은 선박과 모든 것이 준비된 것을 알았다; 그리고 그들과 출발하지 못한 그들의 친구들은 그들을 뒤따라 왔고 여러 사람들이 암스테르담에서 와서 그들이 승선하는 것을 보고 떠났다. 대부분의 사람들이 승선한 작은 배가 하룻밤을 정박했는데 다정한 접대와 기독교의 담론이 있었고 참된 기독교적 사랑에 관한 다른 표현들이 있었다. 다음날 그들은 승선하고 그들의 친구들도 승선했는데 배에서 저 슬프고도 애절한 이별의 광경은 한숨과 흐느낌과 기도소리가 그들 가운데서 들리는 가운데 참으로 애달팠다; 눈물이 모든 이의 눈에서 솟구쳤고 간결한 연설들은 서로의 심장을 꿰뚫었고 길에 서 있던 여러 네덜란드인 구경꾼들은 눈물을 억제하지 못했다. 그러나 (사람을 기다려주지 않는) 조류 때문에 출항하기 싫어하는 그들을 떠났고 그들의 목사는 무릎을 꿇고 그들도 모두 함께 한 채 눈물이 흐르는 뺨으로 하느님에게 격렬한 기도를 올리고 하느님의 축복을 빌면서 그들을 찬양했다; 그 다음에 서로 껴안고 많은 눈물을 흘리고 그들은 서로 작별했는데 그것은 그들 중 많은 사람들에게 마지막 이별이었다.”
이민자들은 여자와 아이들을 포함하여 숫자로 약 150명이었다. 그들의 목표는 헛슨(Hudson) 강안에 식민지를 세우는 것이었다; 그러나 대서양으로 얼마동안 추방된 후에 그들은 지금은 플리머스(Plymouth) 읍지인 뉴잉글랜드의 황량한 땅에 상륙할 수밖에 없었다. 순례자들이 배에서 내렸던 바위는 아직도 표시가 되어 있다.
나다니엘 모튼은 계속하여 말하기를, “그러나 우리가 지나가기 전에 나와 함께하는 독자로 하여금 잠시 멈추어 그 사람들을 보존하여 그들에게 하느님의 선함을 보여주신 하느님을 더 찬양하도록 하는 이 불쌍한 사람들의 현재 상황을 진지하게 고찰하도록 하라: 왜냐하면 이제 거대한 바다를 건넜고 고통의 바다가 그들 앞에서 예상되기에 그들에게는 이제 자신들을 환영할 친구가 없었고 그들에게 휴식을 제공한 여관도 없었고 도움을 얻기 위하여 자주 찾아갈 마을은커녕 주택도 없었기 때문이다: 그리고 계절은 겨울이어서 그 나라의 겨울을 알고 있던 그들은 그 겨울이 격렬하여 잔인한 폭풍이 불어 사납고 광포했으며 미지의 해안을 탐색하는 데는 말할 것도 없이 알려진 곳으로 여행하기도 위험스러운 것을 알았다. 게다가 야생동물과 야만인들로 가득 찬 흉측하고도 적막한 황무지 외에 그들은 무엇을 볼 수 있었을까? 그리고 그들은 당시 얼마나 많은 사람들이 그곳에 있는지 알지 못했다: 왜냐하면 그들이 눈을 돌리는 어떤 곳에서도 (하늘을 우러러 보는 것을 제외하고) 그들은 외부의 대상들과 관련하여 위안이나 만족을 경험할 수 없었기 때문이다; 여름이 끝났기 때문에 모든 것이 겉보기에 날씨에 바란 얼굴과 똑같았고 숲과 덤불로 가득 찬 전체 국가는 야생적이고 야만적인 색깔을 나타냈다; 그들이 뒤를 돌아보면 자신들이 건너온 장대한 바다가 있었고 그 바다는 지금은 세상의 문명화된 지역으로부터 그들을 분리하는 주요 빗장과 간격으로서 존재했다.”
청교도들의 경건함은 단지 사념적인 종류였다거나 그 경건함이 세속적인 사건의 흐름을 인지했다고 생각되어서는 안 된다. 청교도주의는, 내가 이미 언급한 바와 같이, 종교적 교설만큼 정치적이었다. 이민자들이 나다니엘 모튼이 묘사한 황량한 해안에 상륙하자마자 다음 법률을 통과시킴으로써 사회를 구성하는 것이 그들의 최초 일이었다:
“주님의 이름으로. 아멘. 아래에 이름을 적은 우리는 경외하는 폐하 제임스 왕, 기타 등등, 기타 등등의 충성스러운 백성으로서 주님의 영광과 기독교 신앙의 전파와 우리의 국왕과 우리나라의 영예를 위하여 버지니아의 북부에 최초의 식민지를 세우는 항해를 하였다; 우리가 잘 정착하고 생존하여 앞에서 말한 목적을 진척시키기 위하여 주님이 재림하시고 서로 참석하여 이 선물들을 통하여 엄숙하고 상호간 약속하여 우리 자신을 연합하여 시민의 정치를 이룬다: 그리하여 식민지 전체의 혜택을 위하여 합당하고 편리하다고 생각될 것처럼, 공정하고 평등한 법령, 법률, 그리고 헌법을 때때로 제정하고, 구성하고 창안한다: 그런 법령, 법률, 그리고 헌법에 우리는 모든 합당한 복종과 순종을 약속한다,” 기타 등등.
이것은 1620년에 발생했고 그 후 이주는 계속되었다. 찰스 I세의 전체 통치 동안에 영국제국을 황폐화시킨 종교적 및 정치적 열정으로 인하여 매년 새로운 종파의 무리들은 미국의 해안으로 몰려갔다. 영국에서 청교도주의의 거점은 중간계층이었고, 이민자 대부분은 중간계층 출신이었다. 뉴잉글랜드의 인구는 급격하게 늘어났다: 그리고 계급 구조가 모국의 주민들을 전제적으로 분류한 반면 식민지는 지속적으로 모든 지역에서 동질인 새로운 사회적 광경을 제시했다. 고대에 꿈꾸어지던 것보다 더 완벽한 민주주의가, 오래된 봉건사회 가운데서부터 완벽한 규모로 시작되었다.
Chapter II: Origin Of The Anglo-Americans—Part I
Chapter Summary
Utility of knowing the origin of nations in order to understand their social condition and their laws—America the only country in which the starting-point of a great people has been clearly observable—In what respects all who emigrated to British America were similar—In what they differed—Remark applicable to all Europeans who established themselves on the shores of the New World—Colonization of Virginia—Colonization of New England—Original character of the first inhabitants of New England—Their arrival—Their first laws—Their social contract—Penal code borrowed from the Hebrew legislation—Religious fervor—Republican spirit—Intimate union of the spirit of religion with the spirit of liberty.
Origin Of The Anglo-Americans, And Its Importance In Relation To Their Future Condition.
After the birth of a human being his early years are obscurely spent in the toils or pleasures of childhood. As he grows up the world receives him, when his manhood begins, and he enters into contact with his fellows. He is then studied for the first time, and it is imagined that the germ of the vices and the virtues of his maturer years is then formed. This, if I am not mistaken, is a great error. We must begin higher up; we must watch the infant in its mother's arms; we must see the first images which the external world casts upon the dark mirror of his mind; the first occurrences which he witnesses; we must hear the first words which awaken the sleeping powers of thought, and stand by his earliest efforts, if we would understand the prejudices, the habits, and the passions which will rule his life. The entire man is, so to speak, to be seen in the cradle of the child.
The growth of nations presents something analogous to this: they all bear some marks of their origin; and the circumstances which accompanied their birth and contributed to their rise affect the whole term of their being. If we were able to go back to the elements of states, and to examine the oldest monuments of their history, I doubt not that we should discover the primal cause of the prejudices, the habits, the ruling passions, and, in short, of all that constitutes what is called the national character; we should then find the explanation of certain customs which now seem at variance with the prevailing manners; of such laws as conflict with established principles; and of such incoherent opinions as are here and there to be met with in society, like those fragments of broken chains which we sometimes see hanging from the vault of an edifice, and supporting nothing. This might explain the destinies of certain nations, which seem borne on by an unknown force to ends of which they themselves are ignorant. But hitherto facts have been wanting to researches of this kind: the spirit of inquiry has only come upon communities in their latter days; and when they at length contemplated their origin, time had already obscured it, or ignorance and pride adorned it with truth-concealing fables.
America is the only country in which it has been possible to witness the natural and tranquil growth of society, and where the influences exercised on the future condition of states by their origin is clearly distinguishable. At the period when the peoples of Europe landed in the New World their national characteristics were already completely formed; each of them had a physiognomy of its own; and as they had already attained that stage of civilization at which men are led to study themselves, they have transmitted to us a faithful picture of their opinions, their manners, and their laws. The men of the sixteenth century are almost as well known to us as our contemporaries. America, consequently, exhibits in the broad light of day the phenomena which the ignorance or rudeness of earlier ages conceals from our researches. Near enough to the time when the states of America were founded, to be accurately acquainted with their elements, and sufficiently removed from that period to judge of some of their results, the men of our own day seem destined to see further than their predecessors into the series of human events. Providence has given us a torch which our forefathers did not possess, and has allowed us to discern fundamental causes in the history of the world which the obscurity of the past concealed from them. If we carefully examine the social and political state of America, after having studied its history, we shall remain perfectly convinced that not an opinion, not a custom, not a law, I may even say not an event, is upon record which the origin of that people will not explain. The readers of this book will find the germ of all that is to follow in the present chapter, and the key to almost the whole work.
The emigrants who came, at different periods to occupy the territory now covered by the American Union differed from each other in many respects; their aim was not the same, and they governed themselves on different principles. These men had, however, certain features in common, and they were all placed in an analogous situation. The tie of language is perhaps the strongest and the most durable that can unite mankind. All the emigrants spoke the same tongue; they were all offsets from the same people. Born in a country which had been agitated for centuries by the struggles of faction, and in which all parties had been obliged in their turn to place themselves under the protection of the laws, their political education had been perfected in this rude school, and they were more conversant with the notions of right and the principles of true freedom than the greater part of their European contemporaries. At the period of their first emigrations the parish system, that fruitful germ of free institutions, was deeply rooted in the habits of the English; and with it the doctrine of the sovereignty of the people had been introduced into the bosom of the monarchy of the House of Tudor.
The religious quarrels which have agitated the Christian world were then rife. England had plunged into the new order of things with headlong vehemence. The character of its inhabitants, which had always been sedate and reflective, became argumentative and austere. General information had been increased by intellectual debate, and the mind had received a deeper cultivation. Whilst religion was the topic of discussion, the morals of the people were reformed. All these national features are more or less discoverable in the physiognomy of those adventurers who came to seek a new home on the opposite shores of the Atlantic.
Another remark, to which we shall hereafter have occasion to recur, is applicable not only to the English, but to the French, the Spaniards, and all the Europeans who successively established themselves in the New World. All these European colonies contained the elements, if not the development, of a complete democracy. Two causes led to this result. It may safely be advanced, that on leaving the mother-country the emigrants had in general no notion of superiority over one another. The happy and the powerful do not go into exile, and there are no surer guarantees of equality among men than poverty and misfortune. It happened, however, on several occasions, that persons of rank were driven to America by political and religious quarrels. Laws were made to establish a gradation of ranks; but it was soon found that the soil of America was opposed to a territorial aristocracy. To bring that refractory land into cultivation, the constant and interested exertions of the owner himself were necessary; and when the ground was prepared, its produce was found to be insufficient to enrich a master and a farmer at the same time. The land was then naturally broken up into small portions, which the proprietor cultivated for himself. Land is the basis of an aristocracy, which clings to the soil that supports it; for it is not by privileges alone, nor by birth, but by landed property handed down from generation to generation, that an aristocracy is constituted. A nation may present immense fortunes and extreme wretchedness, but unless those fortunes are territorial there is no aristocracy, but simply the class of the rich and that of the poor.
All the British colonies had then a great degree of similarity at the epoch of their settlement. All of them, from their first beginning, seemed destined to witness the growth, not of the aristocratic liberty of their mother-country, but of that freedom of the middle and lower orders of which the history of the world had as yet furnished no complete example.
In this general uniformity several striking differences were however discernible, which it is necessary to point out. Two branches may be distinguished in the Anglo-American family, which have hitherto grown up without entirely commingling; the one in the South, the other in the North.
Virginia received the first English colony; the emigrants took possession of it in 1607. The idea that mines of gold and silver are the sources of national wealth was at that time singularly prevalent in Europe; a fatal delusion, which has done more to impoverish the nations which adopted it, and has cost more lives in America, than the united influence of war and bad laws. The men sent to Virginia *a were seekers of gold, adventurers, without resources and without character, whose turbulent and restless spirit endangered the infant colony, *b and rendered its progress uncertain. The artisans and agriculturists arrived afterwards; and, although they were a more moral and orderly race of men, they were in nowise above the level of the inferior classes in England. *c No lofty conceptions, no intellectual system, directed the foundation of these new settlements. The colony was scarcely established when slavery was introduced, *d and this was the main circumstance which has exercised so prodigious an influence on the character, the laws, and all the future prospects of the South. Slavery, as we shall afterwards show, dishonors labor; it introduces idleness into society, and with idleness, ignorance and pride, luxury and distress. It enervates the powers of the mind, and benumbs the activity of man. The influence of slavery, united to the English character, explains the manners and the social condition of the Southern States.
a [ The charter granted by the Crown of England in 1609 stipulated, amongst other conditions, that the adventurers should pay to the Crown a fifth of the produce of all gold and silver mines. See Marshall's "Life of Washington," vol. i. pp. 18-66.] [Footnote b: A large portion of the adventurers, says Stith ("History of Virginia"), were unprincipled young men of family, whom their parents were glad to ship off, discharged servants, fraudulent bankrupts, or debauchees; and others of the same class, people more apt to pillage and destroy than to assist the settlement, were the seditious chiefs, who easily led this band into every kind of extravagance and excess. See for the history of Virginia the following works:—
"History of Virginia, from the First Settlements in the year 1624," by Smith.
"History of Virginia," by William Stith.
"History of Virginia, from the Earliest Period," by Beverley.]
c [ It was not till some time later that a certain number of rich English capitalists came to fix themselves in the colony.]
d [ Slavery was introduced about the year 1620 by a Dutch vessel which landed twenty negroes on the banks of the river James. See Chalmer.]
In the North, the same English foundation was modified by the most opposite shades of character; and here I may be allowed to enter into some details. The two or three main ideas which constitute the basis of the social theory of the United States were first combined in the Northern English colonies, more generally denominated the States of New England. *e The principles of New England spread at first to the neighboring states; they then passed successively to the more distant ones; and at length they imbued the whole Confederation. They now extend their influence beyond its limits over the whole American world. The civilization of New England has been like a beacon lit upon a hill, which, after it has diffused its warmth around, tinges the distant horizon with its glow.
e [ The States of New England are those situated to the east of the Hudson; they are now six in number: 1, Connecticut; 2, Rhode Island; 3, Massachusetts; 4, Vermont; 5, New Hampshire; 6, Maine.]
The foundation of New England was a novel spectacle, and all the circumstances attending it were singular and original. The large majority of colonies have been first inhabited either by men without education and without resources, driven by their poverty and their misconduct from the land which gave them birth, or by speculators and adventurers greedy of gain. Some settlements cannot even boast so honorable an origin; St. Domingo was founded by buccaneers; and the criminal courts of England originally supplied the population of Australia.
The settlers who established themselves on the shores of New England all belonged to the more independent classes of their native country. Their union on the soil of America at once presented the singular phenomenon of a society containing neither lords nor common people, neither rich nor poor. These men possessed, in proportion to their number, a greater mass of intelligence than is to be found in any European nation of our own time. All, without a single exception, had received a good education, and many of them were known in Europe for their talents and their acquirements. The other colonies had been founded by adventurers without family; the emigrants of New England brought with them the best elements of order and morality—they landed in the desert accompanied by their wives and children. But what most especially distinguished them was the aim of their undertaking. They had not been obliged by necessity to leave their country; the social position they abandoned was one to be regretted, and their means of subsistence were certain. Nor did they cross the Atlantic to improve their situation or to increase their wealth; the call which summoned them from the comforts of their homes was purely intellectual; and in facing the inevitable sufferings of exile their object was the triumph of an idea.
The emigrants, or, as they deservedly styled themselves, the Pilgrims, belonged to that English sect the austerity of whose principles had acquired for them the name of Puritans. Puritanism was not merely a religious doctrine, but it corresponded in many points with the most absolute democratic and republican theories. It was this tendency which had aroused its most dangerous adversaries. Persecuted by the Government of the mother-country, and disgusted by the habits of a society opposed to the rigor of their own principles, the Puritans went forth to seek some rude and unfrequented part of the world, where they could live according to their own opinions, and worship God in freedom.
A few quotations will throw more light upon the spirit of these pious adventures than all we can say of them. Nathaniel Morton, *f the historian of the first years of the settlement, thus opens his subject:
f [ "New England's Memorial," p. 13; Boston, 1826. See also "Hutchinson's History," vol. ii. p. 440.]
"Gentle Reader,—I have for some length of time looked upon it as a duty incumbent, especially on the immediate successors of those that have had so large experience of those many memorable and signal demonstrations of God's goodness, viz., the first beginners of this Plantation in New England, to commit to writing his gracious dispensations on that behalf; having so many inducements thereunto, not onely otherwise but so plentifully in the Sacred Scriptures: that so, what we have seen, and what our fathers have told us (Psalm lxxviii. 3, 4), we may not hide from our children, showing to the generations to come the praises of the Lord; that especially the seed of Abraham his servant, and the children of Jacob his chosen (Psalm cv. 5, 6), may remember his marvellous works in the beginning and progress of the planting of New England, his wonders and the judgments of his mouth; how that God brought a vine into this wilderness; that he cast out the heathen, and planted it; that he made room for it and caused it to take deep root; and it filled the land (Psalm lxxx. 8, 9). And not onely so, but also that he hath guided his people by his strength to his holy habitation and planted them in the mountain of his inheritance in respect of precious Gospel enjoyments: and that as especially God may have the glory of all unto whom it is most due; so also some rays of glory may reach the names of those blessed Saints that were the main instruments and the beginning of this happy enterprise."
It is impossible to read this opening paragraph without an involuntary feeling of religious awe; it breathes the very savor of Gospel antiquity. The sincerity of the author heightens his power of language. The band which to his eyes was a mere party of adventurers gone forth to seek their fortune beyond seas appears to the reader as the germ of a great nation wafted by Providence to a predestined shore.
The author thus continues his narrative of the departure of the first pilgrims:—
"So they left that goodly and pleasant city of Leyden, *g which had been their resting-place for above eleven years; but they knew that they were pilgrims and strangers here below, and looked not much on these things, but lifted up their eyes to Heaven, their dearest country, where God hath prepared for them a city (Heb. xi. 16), and therein quieted their spirits. When they came to Delfs-Haven they found the ship and all things ready; and such of their friends as could not come with them followed after them, and sundry came from Amsterdam to see them shipt, and to take their leaves of them. one night was spent with little sleep with the most, but with friendly entertainment and Christian discourse, and other real expressions of true Christian love. The next day they went on board, and their friends with them, where truly doleful was the sight of that sad and mournful parting, to hear what sighs and sobs and prayers did sound amongst them; what tears did gush from every eye, and pithy speeches pierced each other's heart, that sundry of the Dutch strangers that stood on the Key as spectators could not refrain from tears. But the tide (which stays for no man) calling them away, that were thus loth to depart, their Reverend Pastor falling down on his knees, and they all with him, with watery cheeks commended them with most fervent prayers unto the Lord and his blessing; and then, with mutual embraces and many tears they took their leaves one of another, which proved to be the last leave to many of them."
g [ The emigrants were, for the most part, godly Christians from the North of England, who had quitted their native country because they were "studious of reformation, and entered into covenant to walk with one another according to the primitive pattern of the Word of God." They emigrated to Holland, and settled in the city of Leyden in 1610, where they abode, being lovingly respected by the Dutch, for many years: they left it in 1620 for several reasons, the last of which was, that their posterity would in a few generations become Dutch, and so lose their interest in the English nation; they being desirous rather to enlarge His Majesty's dominions, and to live under their natural prince.—Translator's Note.]
The emigrants were about 150 in number, including the women and the children. Their object was to plant a colony on the shores of the Hudson; but after having been driven about for some time in the Atlantic Ocean, they were forced to land on that arid coast of New England which is now the site of the town of Plymouth. The rock is still shown on which the pilgrims disembarked. *h
h [ This rock is become an object of veneration in the United States. I have seen bits of it carefully preserved in several towns of the Union. Does not this sufficiently show how entirely all human power and greatness is in the soul of man? Here is a stone which the feet of a few outcasts pressed for an instant, and this stone becomes famous; it is treasured by a great nation, its very dust is shared as a relic: and what is become of the gateways of a thousand palaces?]
"But before we pass on," continues our historian, "let the reader with me make a pause and seriously consider this poor people's present condition, the more to be raised up to admiration of God's goodness towards them in their preservation: for being now passed the vast ocean, and a sea of troubles before them in expectation, they had now no friends to welcome them, no inns to entertain or refresh them, no houses, or much less towns to repair unto to seek for succour: and for the season it was winter, and they that know the winters of the country know them to be sharp and violent, subject to cruel and fierce storms, dangerous to travel to known places, much more to search unknown coasts. Besides, what could they see but a hideous and desolate wilderness, full of wilde beasts, and wilde men? and what multitudes of them there were, they then knew not: for which way soever they turned their eyes (save upward to Heaven) they could have but little solace or content in respect of any outward object; for summer being ended, all things stand in appearance with a weather-beaten face, and the whole country full of woods and thickets, represented a wild and savage hew; if they looked behind them, there was the mighty ocean which they had passed, and was now as a main bar or gulph to separate them from all the civil parts of the world."
It must not be imagined that the piety of the Puritans was of a merely speculative kind, or that it took no cognizance of the course of worldly affairs. Puritanism, as I have already remarked, was scarcely less a political than a religious doctrine. No sooner had the emigrants landed on the barren coast described by Nathaniel Morton than it was their first care to constitute a society, by passing the following Act:
"In the name of God. Amen. We, whose names are underwritten, the loyal subjects of our dread Sovereign Lord King James, etc., etc., Having undertaken for the glory of God, and advancement of the Christian Faith, and the honour of our King and country, a voyage to plant the first colony in the northern parts of Virginia; Do by these presents solemnly and mutually, in the presence of God and one another, covenant and combine ourselves together into a civil body politick, for our better ordering and preservation, and furtherance of the ends aforesaid: and by virtue hereof do enact, constitute and frame such just and equal laws, ordinances, acts, constitutions, and officers, from time to time, as shall be thought most meet and convenient for the general good of the Colony: unto which we promise all due submission and obedience," etc. *i
i [ The emigrants who founded the State of Rhode Island in 1638, those who landed at New Haven in 1637, the first settlers in Connecticut in 1639, and the founders of Providence in 1640, began in like manner by drawing up a social contract, which was acceded to by all the interested parties. See "Pitkin's History," pp. 42 and 47.]
This happened in 1620, and from that time forwards the emigration went on. The religious and political passions which ravaged the British Empire during the whole reign of Charles I drove fresh crowds of sectarians every year to the shores of America. In England the stronghold of Puritanism was in the middle classes, and it was from the middle classes that the majority of the emigrants came. The population of New England increased rapidly; and whilst the hierarchy of rank despotically classed the inhabitants of the mother-country, the colony continued to present the novel spectacle of a community homogeneous in all its parts. A democracy, more perfect than any which antiquity had dreamt of, started in full size and panoply from the midst of an ancient feudal society.
미국의 민주주의 - II장 앵글로 미국인의 근원 - 1부.hwp
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