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사회 음모론

이윤진이카루스 2023. 10. 2. 07:17

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                                                   사회 음모론

 

두 번째 견해는 사회 음모론(conspiracy theory of society)으로서 기술(記述)될 것이다. 그 이론은 사회에서 발생하는 모든 것이 ㅡ 사람들이 대체로 싫어하는 전쟁, 실업, 빈곤, 물품부족과 같은 것을 포함하여 ㅡ 몇몇 강력한 개인들이나 무리들이 직접 고안한 결과라는 견해이다. 이 견해는, 다소 원시적 종류의 미신이라는 것을 내가 의심하지 않을지라도, 매우 널리 퍼져있다. 그 견해는 역사주의보다 (역사주의는 음모론의 파생물이라고 심지어 언급될 것이다) 더 오래되었다; 그리고 그 견해의 현대적 형태로, 그 견해는 종교적 미신의 세속화에 따른 전형적인 결과이다. 그 음모가 트로이 전쟁의 운명을 결정지었던 호메로스 작품의 신()들에 대한 믿음은 사라졌다. 그러나 호메로스의 작품에 나오는 올림포스산 신()들의 위치는 시온의 지도 장로들(the Learned Elders of Zion)에 의하여, 혹은 독점가들이나 자본가들에 의하여, 혹은 제국주의자들에 의하여 이제 대체되었다.

사회 음모론에 관하여 내가 물론, 음모가 발생하지 않는다고 주장하는 것은 아니다. 그러나 나는 두 가지 것을 주장한다. 첫째 음모들이 그다지 흔치 않고, 사회생활의 특징을 변화시키지 않는다. 음모가 중단될 것이라고 상정(想定)하면서, 항상 우리를 마주하고 있던 근본적으로 동일한 문제들을 우리가 여전히 직시해야 한다. 두 번째, 음모란 거의 성공하지 못한다고 나는 주장한다. 음모로 이룩된 결과들은, 대체로, 음모로 겨냥한 결과와 크게 다르다. (나치의 음모를 생각하라.)

 

VIII

음모에 의하여 성취된 결과들은 왜 겨냥된 목표들과 대체로 크게 다른가? 음모이건 음모가 아니건 이것이 통상적으로 사회생활에서 발생하는 것이기 때문이다. 그리고 이 언급으로 인하여 이론사회과학들의 주요 과제를 언명하는 기회가 우리에게 제공한다. 이론사회과학의 과제는 의도적인 인간 행동들이 초래하는 의도되지 않은 사회적 파장들을 추적하는 것이다. 나는 간단한 사례를 제시할 것이다. 특정 지역에서 사람이 집을 급하게 사고 싶다면, 그는 그 지역의 집값을 올리고 싶지 않다고 우리는 안전하게 상정(想定)할 수 있다. 그러나 그가 시장에 구매자로서 출현했다는 바로 그 사실이 시장가격을 인상하는 경향을 불러올 것이다. 그리고 유사한 언급들이 판매자에게도 성립한다. 또는 매우 다른 분야에서 사례를 들어, 어떤 사람이 자신의 생명을 보험에 들기로 결심하면, 그에게는 다른 사람들이 보험주에 투자하도록 만들려는 의도가 없을 것이다. 그러나 그럼에도 불구하고 그는 그렇게 만들 것이다.

우리 행동의 모든 결과가 의도된 결과는 아니라는 것을 우리가 여기서 명백히 안다; 따라서 사회 음모론은 모든 사건들, 심지어 처음 보기에 누구에 의해서 의도된 것으로 보이지 않는 사건들조차도 이 결과들에 관심을 가진 사람들의 행동들이 의도한 결과라는 주장에 해당하기 때문에, 사회 음모론은 사실일 리가 없다는 것을 우리가 여기서 명백히 안다.

이와 관련하여 칼 마르크스 자신이, 사회과학들에 대하여 이 의도되지 않은 결과들의 중요성을 강조한 최초의 사람들에 속한다고 언급되어야 한다. 자신의 더 성숙한 발언에서, 마르크스는 사회제도라는 그물에 우리 모두가 잡혀있다고 말한다. 자본가는 악마적인 음모가가 아니라, 상황에 의해서 자신이 행동하는 것처럼 행동하도록 강요당하는 사람이다; 자본가는 무산자가 사태에 책임이 없는 것처럼 역시 사태에 책임이 없다.

마르크스의 이 견해는 포기되었고 ㅡ 아마도 정치 선전적 이유들 때문에, 아마도 사람들이 견해를 이해하지 못했기 때문에 ᅳ 통속적인 마르크스주의적 음모론이 그 자리를 대부분 차지했다. 그것은 타락이었다 ㅡ 마르크스에서 괴벨스(Goebbels)에게로의 타락. 그러나 자신들이 지상에서 천국을 만드는 방법을 알고 있다고 믿는 사람들은 음모론 채택을 피할 수 없다는 것이 명백하다. 이 천국 만들기의 실패에 대한 유일한 자신들의 변명은, 지옥에 기득(旣得: vested) 관심이 있는 악마의 악의(惡意)이다.

ㅡ 칼 포퍼, ‘추측과 논박], 1989, 341-342쪽 ㅡ

 

It may be described as the conspiracy theory of society. It is the view that whatever happens in society - including things which people as a rule dislike, such as war, unemployment, poverty, shortages - are the results of direct design by some powerful individuals or groups. This view is very widespread, although it is, I have no doubt, a somewhat primitive kind of superstition. It is older than historicism (which may even be said to be a derivative of the conspiracy theory); and in its modern form, it is the typical result of the secularization of religious superstitions. The belief in the Homeric gods whose conspiracies were responsible for the vicissitude of the Trojan War is gone. But the place of the gods on Homer's Olympus is now taken by the Learned Elders of Zion, or by the monopolists, or the capitalists, or the imperialists.

Against the conspiracy theory of society I do not, of course, assert that conspiracies never happen. But I assert two things. First, they are not very frequent, and do not change the character of social life. Assuming that conspiracies were to cease, we should still be faced with fundamentally the same problems which have always faced us. Secondly, I assert that conspiracies are very rarely successful. The results achieved differ widely, as a rule, from the results aimed at. (Consider the Nazi conspiracy.)

 

VIII

Why do the results achieved by a conspiracy as a rule differ widely from the results aimed at? Because this is what usually happens in social life, conspiracy or no conspiracy. And this remark gives us an opportunity to formulate the main task of theoretical sciences. It is to trace the unintended social repercussions of intentional human actions. I may give a simple example. If a man wishes urgently to buy a house in a certain district, we can safely assume that he does not wish to raise the market price of houses in that district. But the very fact that he appears on the market as a buyer will tend to raise market prices. And analogous remarks hold for the seller. Or to take an example from a very different field, if a man decides to insure his life, he is unlikely to have the intention of encouraging other people to invest their money in insurance shares. But he will do so nevertheless.

We see here clearly that not all consequences of our actions are intended consequences; and accordingly, that the conspiracy theory of society cannot be true because it amounts to the assertion that all events, even those which at first sight do not seem to be intended by anybody, are the intended results of the actions of people who are interested in these results.

It should be mentioned in this connection that Karl Marx himself was one of the first to emphasize the importance, for the social sciences, of these unintended consequences. In his more mature utterances, he says that we are all caught in the net of the social system. The capitalist is not a demoniac conspirator, but a man who is forced by circumstances to act as he does; he is no more responsible for the state of affairs than is the proletarian.

This view of Marx's has been abandoned - perhaps for propagandist reasons, perhaps because people did not understand it - and a Vulgar Marxist Conspiracy theory has very largely replaced it. It is a come-down - the come-down from Marx to Goebbels. But it is clear that the adoption of the conspiracy theory can hardly be avoided by those who believe that they know how to make a heaven on earth. The only explanation for their failure to produce this heaven is the malevolence of the devil who has a vested interest in hell.

Karl Popper, ‘Conjectures and Refutations’, 1989